Skip to main content

Day 4 : Good bye Krabi

Assalamualaikum

Last day di Krabi. Bangun pagi terus bersiap untuk breakfast. Sekali lagi repeat ke area Street Food. Abam Jejai kemaruk Pad Thai. Bagi can la. Dah nak balik pun kan. I happy je, janji dapat upah Banana + Nutella Pancake dengan Mango Sticky Rice dah cukup dah. (urut perut)Hehehe.. Alhamdulillah rezeki..

Pagi tu kami keluar dalam pukul 9 lebih.(waktu Thailand)kalau ikut time Malaysia dah pukul 10 lebih tu.Patutla kriuk kriuk perut. Tak banyak gerai yang buka. So kami antara pelanggan terawal makcik tu. Kami order Pad Thai, Blackpepper beef dan Nasi Goreng. Sebab semalam tengok ada awek tu order macam sedap dan menyelerakan aje. Hari ni kami ke gerai lain. Bukan yang semalam. Pad Thai dia tak sesedap yang gerai semalam tu. Tapi still ok la. Masa tengah makan, makcik yang semalam tu sampai. Bukan rezeki kami nak makan Pad thai sedap macam semalam.

Kenyang perut, kami beransur pulang ke hotel. Tapi....sebelum itu ,janji mestilah ditepati. Sempat tapau Mango Sticky Rice (Pulut Mangga) dan Banana + Nutella untuk kudapan dalam bilik.

Hah, cenggini lah rupanya. Mango Sticky Rice size big berharga 50baht, dan Banana + Nutella Pancake 50baht. Total damage 100baht.
Meneruskan perjalanan, kami pun pulang ke hotel. Sempat la jenguk laut kejap depan tu. Jangankan tidak kata orang. Hahahaha itu lah punyalah padat jadual sampai tak sempat nak jejak kaki ke laut kan. Mujur dah puas main air dua hari berturut-turut so takde lah rasa ralat sangat.

Oh ya, malam semalam kami sempat tempah transport dari Ao Nang ke Airport. Harga nya 150baht seorang. Kami booking di Travel Agent bawah hotel tu. Berlambak ya tuan/puan. Pilih je nak yang mana. Still boleh tawar-menawar ikut budi bicara la kan. Kalau naik bus rasanya sama je kot harga 150 baht. Taxi pulak 600baht per taxi. Disebabkan kami hanya berdua, jadi lebih jimat kalau naik transport. Van Pregio kalau tak silap I hari tu. Dia akan pick up dari hotel. Kita pilih je time pick up, dia datang tepat pada masa. Lebih convenience bagi aku sebab setel pick up passenger terus ke airport. Kalau bus ni kang ada pit stop pulak kan. Perjalanan lebih kurang 30 minit dari Ao Nang.

Penerbangan kami AK869 delayed lebih kurang 45minit. Sepatutnya 2.25pm tapi delayed sampai jam 3pm waktu Thailand. Airport di Krabi besar juga. Takde lah pack seperti di Airport Bandung. Sampaikan nk duduk pun tiada kerusi. Boleh tahan selesa lah juga. Toilet pun banyak. Tak perlu que pun. Kedai-kedai cenderamata dan kafe/kiosk pun banyak. Kot la ada yang nak menghabiskan sisa Thai Baht di sini sebelum pulang ke tanah air terchenta.

Akhir kata, selamat tinggal Krabi. Panjang umur dan murah rezeki kami datang lagi. Sawadikap~...

Popular posts from this blog

Pengalaman LASIK di OPTIMAX

Alhamdulillah genap seminggu I buat LASIK. Ramai yg tanya sakit tak? Ok meh I share step by step kot ada yg tengah mempertimbangkan nak proceed ke tidak buat LASIK ni. Step 1: Call Optimax utk wat appointment untuk buat Eye Screening Test (wajib). Masa ni baru tahu mata kita fit tak utk buat LASIK ni. Step 2: Eye Screening Test Ada lehih kurang 6 test masa ni. Lebih kurang 2jam la gedebak gedebuk. Macam I, I pilih untuk buat Eye Screening kat Optimax Seri Petaling sebab dekat sikit nak drive dari Putrajaya. Mula-mula check power macam kat kedai spek mata tu. Lepas tu Optometrist akan check power spek mata kita. Then ada test ujian mata manual yang baca-baca huruf kat white screen tu. Lepas tu ada ujian Tekanan Bebola mata. Time tu kena letak mata kat mesin tu pastu ada angin tiup. Lebih kurang cam kalau habuk masuk mata pastu korang minta kawan tiup. Ha camtu la. Sepoi-sepoi bahasa je angin dia. Lepas siap dia akan check ketebalan Kornea kita. Masa ni la moment of trut

Melaka : Swiss Garden Hotel & Residences

Assalamualaikum Perjalanan diteruskan ke Bandar Melaka. Oh ya, percutian kami ke Melaka kali ini, I memilih untuk stay di Swiss Garden Hotel & Residences. I booking melalui Traveloka. Best! Puas hati! dan highly recommended! Korang boleh try usha kat website Traveloka ni. Banyak voucher dia banyak. Penjimatan berganda-ganda. Memang tak menyesal I booking guna Traveloka walaupun ni first time I guna Traveloka ni. Serius. Pasni memang I akan pakai Traveloka sahaja. Bagi yang dah biasa booking guna online tak kisahlah Ago**, Booking****, Triva**, apa entah lagi tu kan. Kadang-kadang part yang paling tak best ialah bila nk verify Kredit/Debit Kad. Bagi orang yang tiada kad tersebut amatlah kecewa sekali perasaannya itu. Malah ada sesetengah tu non refundable lagi. In case ada apa-apa emergency yang tak dapat dielakkan atau nak buat any changes pada booking selalunya tidak akan dilayan. Tapi berbeza dengan Traveloka ni. Staff dia memang friendly. Siap terasa macam ada connection gitu.

Day 3 : Hotspring & Emerald Pool

Assalamualaikum Hari ni kita sambung perjalanan ke Kolam Air Panas dan Emerald Pool. Sebelum ke Krabi lagi I dan buat research pasal tempat ni. Kiranya memang wajib pergi lah. Rata-rata blog yang I terjah tangkap gambar yang superb.I memang teringin sangat nak tengok depan mata keunikan warna air yang kebiru-biruan seperti blogger tu kongsikan dalam blog mereka. Alhamdulillah tuhan makbulkan hajat I bila mana Abam Jejai setuju nk ikut tour ni. Perjalanan kami ke Hotspring & Emerald Pool menaiki mini van Pregio bernombor plat 1416 dan pemandunya Abg Harun. Tour Guide sorang lagi tu lupa pulak namanya. **SUMMARY PACKAGE** Agent : Barracudas Tours Masa : 9.00am - 2.00pm (waktu Thailand) Harga : 500 baht Package include : Entry to Hotspring & Emerald Pool, Tour Guide, Transport pick up direct from/to hotel Kebanyakan yang I survey, paling murah mereka dapat package ni 700 baht. Itu pun kalau guna agent. Kalau walk in sendiri, entrance fee 1000baht. Ramai tanya, macamman